Blog 12 - De vang van 's-Gravenpolder e.a.
Scheiden
De Vrijheid is niet handig als je moet scheiden. Scheiden
doet lijden, maar de meeste molens die ik ken zijn zo ingericht, dat je goed in
staat bent het ene graan van het andere te scheiden en toch de molen belast te
houden. De Vrijheid is gebouwd op het malen van grote partijen, de stenen
liggen op maalstoelen en het storten gebeurt een zolder hoger. Ik moest wat
proefpartijtjes malen, en toen bleek hoe lastig het is dat je niet kunt storten
vlakbij het kaar, de schuddebak en het
lichttouw. Je moet als je alleen bent de steen eerst leegmalen en dan
uitlichten, waarbij de molen er dus tussenuit gaat omdat die niet meer belast
wordt. Dan snel naar boven vliegen (trap staat aan de andere kant ), storten
(niet vergeten de schuif dicht te drukken en maar hopen dat die goed afsluit),
en dan zien dat je de molen weer tot bedaren krijgt en nog fatsoenlijk kunt
malen. En dat een paar keer achter elkaar. Hier is de molen gewoon niet voor
gebouwd.
Vang
Nadat in het begin het bovenwiel is afgedraaid werkt de
vang goed. De ijzeren voering zou later nog voor problemen zorgen, maar in de
tijd dat ik er werkte ging het vangen soepel. Je had wel eens het idee doet hij
wel wat of doet hij niet wat, en hing het touw helemaal los. Maar hij hield ‘m
altijd - dat geeft je vertrouwen om ook eens wat risico’s te nemen, ik had
altijd het gevoel, ook als het wel eens hard ging, dat ik de boel onder
controle had, iets van een ‘de molen en ik’-gevoel.
Maar 31 januari: Tijdens een dikke vlaag maar iets gezwicht
van 4 vol naar 2 vol 2 half. Er rammelde iets in de kap, dus maar eens even
gaan kijken. Het bleek dat een spie van een vangstuk zich iets gedraaid had en
daardoor het rad raakte tijdens het vangen. Enkele schroeven van de voering
staken de kop iets uit de voering. Aangedraaid, maar wel in de gaten houden.
Zoiets kan erg vervelend worden. Dat werd dus regelmatig controleren.
Vooral in de oorlog heeft de molen heel veel gemalen, ook
nogal eens bij een regelmatige zuidwestenwind met twee koppels tegelijk. Er
waren dagen van half vijf 's morgens tot tien uur 's avonds zonder dat de molen
had stilgestaan. Normaal waren het dagen van half zeven tot zes, zes dagen per
week, en zaterdagsavonds scherpen.
Ik kreeg van Piet een fraaie billamp als dank voor de hulp
bij het scherpen (terwijl ik van hem
leerde) gemaakt door Sjaak van Oosten, een kopie van zijn eigen lamp.
Vroeger maalden voorzover Piet Snoep bekend de molenaars
daar niet de hele dag tarwe met dezelfde steen, zeker niet met de wind. Op den
duur wordt het meel warm, maalt de steen ‘lam’, wil het niet meer. Aankoeken,
het meel blijft hangen, dat soort dingen. Afzuiging kwam in die tijd niet veel
voor, op De Vrijheid toen ook niet.
Schuddebak
De schuddebak moet horizontaal of ietsjes achterover hangen
“het graan moet erin slaan, niet glijden”. Want als de molen langzamer gaat
draaien, glijdt het graan te snel de steen in. Kees uit Leende zegt hetzelfde,
maar dan om zodoende de schuif verder open te kunnen zetten zodat niet door een
klein verdwaald strooitje de toevoer ineens geblokkeerd kan worden. Natuurlijk
moet een magneet voorkomen dat er ijzer in de steen kan komen. Vervelend wordt
het dan wel, wat Fré Kodde op De Vrijheid is overkomen, als de magneet met
ijzerdeeltjes en al losraakt en alsnog in de steen valt!
Steenbus en rijn
31 januari Ondertussen legde Rob de steenbus in het
zuidelijke koppel iets hoger in de ligger. Berkhout had het er over dat
als bij zo’n korte bolspil als bij ons
de steenbus diep zit, de spil kan gaan veren, een reden tot het gevreesde
hobbelen.
2 februari Rob heeft de rijn van het zuidelijke koppel iets
verschoven met hulp van de hoekijzertheorie: wegen van de steen over een
hoekijzer, i p v uitmeten en in het midden plaatsen. Er kan in zo’n blauwe
(natuur) steen een inwendig verschil in soortelijk gewicht zitten, waardoor de
steen statisch in onbalans is als de rijn in het gemeten midden zit. Experiment
zoals we wel vaker deden, daar leren we van. Bij het malen bleek echter dat de
steen slechter streek i p v beter. De
steen mag dan statisch beter hangen, maar dynamisch gebeurt er blijkbaar weer
iets anders. Waarschijnlijk drukt door de centrifugale kracht een onbalans de steen naar beneden. Ik heb dat later ook in Feerwerd wel
uitgeprobeerd, maar kwam er toch op terug en plaatste de rijnen in het midden.
In Santpoort, veel later, was de motorsteen op enig moment ook via een
hoekijzer uitgebalanceerd, maar streek niet goed. Verleggen naar het midden en
uitbalanceren met lood gaf een beter resultaat en de maalstoel stond rustiger.
Reacties
Een reactie posten