Blog 30 - Molen de Ergernis en een uitje

 

Tiddo Muda vertelt.


Ergernis

Volgens Luitje Noordhof had Fré Kodde, toen hij tussen 1974 en 1977 op De Vrijheid  werkte, het wel eens over ‘Molen De Ergernis’. Hij zal het niet gemakkelijk gehad hebben in het begin. Alleen, geen motor, een zonder regelborden onregelmatig lopende molen. Rob vertelde dat hij Fré wel eens thuis gebracht had, nadat Fré de hele dag in buiig weer had staan te malen, dan wel, dan geen wind, zeil erop zeil eraf, bekend zoals dat gaan kan. Hij moe en kletsnat, er was  misschien 300 kg gemalen. De Vrijheid was stilgezet vlak na de oorlog en kwam in 1973/1974  pas weer tot leven, logisch dat er allerlei mankementen waren. 

Later werd dat beter voor Fré door de komst van Rob en de hulpmotor.

In onze tijd waren de meeste problemen langzamerhand wel de revue gepasseerd, maar nu zaten we met een versleten hulpaandrijving. Op 21 november viel de koppeling stil. We repareerden de boel wel, maar dit kon niet lang goedgaan. We hadden het weer mee: de dagen erna was er veel wind. De dag erop dus maar om 6 uur begonnen, tot 20.30 uur. 5 ton gemalen. De volgende morgen was er niet veel wind, maar die nam toe, dus we konden er weer tegenaan. Noordhof kwam ‘s middags op bezoek, en zo lieten we toch de steenspil van de motorsteen (nu zonder motoraandrijving) weer zakken en gingen we met die steen op de wind malen. De vertragingskast draaide mee, maar ging flink heen en weer. De steen trok (incl. vertragingskast dus) zwaarder dan de 16der, hij maalde wel mooi zacht.

Ondertussen vertelde Luitje over een molen met veel meer ergernissen, namelijk zijn eigen molen in Maassluis. Hij had ons, toen wij bij hem op bezoek waren, het verhaal van Het Ongeluk al verteld, maar hij ging nu wat meer in details. Zoiets laat je ook niet zomaar los natuurlijk.

Het gebeurde op een zaterdag. Luitje was om vijf uur begonnen (dat waren nog eens tijden rw). Om zeven uur kwam de knecht, die met de motor ging malen (twee koppels). Om negen uur kwam de vrijwilliger, die zich met de windmolen bezig hield.  Luitje ging met de hamermolen draaien en liet de vrijwilliger zijn gang gaan. Luitje: “Het bovenwiel was gewoonweg verrot. Wanneer de molen hard liep, gingen de armen uit elkaar en als je ‘m ving, kneep het wiel weer in elkaar. Eigenlijk was de hele kap verrot. De ijzeren voering, uit twee delen, hield de boel bij elkaar. De nagels waren al gebroken.” Luitje had de gemeente verschillende keren gewaarschuwd, maar “ze wilden niet luisteren, ze tilden er niet zo zwaar aan.” Nu is waarschijnlijk één van die nagels tussen de twee helften van de voering gekomen en heeft de voering naar buiten gedrukt. Hoe dan ook, “de boel is geblokkeerd en alles lag beneden inclusief de kap en de stelling. Enkele minuten daarvoor waren er iets van 38 kinderen met mejuffrouw onderdoor gewandeld.” Drama, waar Luitje toen wel nuchter op reageerde, maar hij kreeg wel de schuld van de gemeente. Dat zat ‘m - begrijpelijkerwijs - nog steeds dwars. Dat is lastig, je waarschuwt wel, maar je draait ook door. Ik snap het dilemma, het is wel je werk.

 Dit soort dingen kunnen raar lopen. Zo kende ik een uitstekende BMW-monteur , die een kapitale fout maakte door te vergeten olie te doen in een nieuw (opgevoerd) Krauser-blok van een mij eveneens bekende klant, Evert. De klant kwam nog geen 500 meter ver, toen zat alles klemvast. Het werd nog een moeilijke kwestie, omdat de verzekering in eerste instantie niet wou uitkeren want: Evert was zelf degene die was weggereden. ????? In het geval van Luitje was hij wel op de hoogte van het probleem, maar de manier waarop de gemeente ermee om  gegaan is, verdiende  volgens Luitje geen schoonheidsprijs. Zie ook blog 9.

Ons ‘eigen’ bovenwiel gaf ook weer problemen, de vang stootte weer.  Rob heeft er weer een serie schroeven uitgehaald die de kop uitstaken. De ezelbalk bleek ook los te zitten, dat scheelde ook. Zo heb je altijd wat.

Adrie en Arie

Even geleden, 25 augustus, trouwden  Adrie en Aija Peereboom in Wervershoof, waarvoor wij uitgenodigd waren. Onderweg in Rob’s gele koektrommel (Renault 4) wedden we of Adrie op klompen zou trouwen, want die liep altijd op klompen - en dat was ook zo. We reden nog even via Blokker, waar Pieter Hellinga draaide - ook met beroepsmolenaarsplannen, maar die koos uiteindelijk voor een veiliger route.  Adrie belde mij in september nog op omtrent het overstappen van jute zakken op papier,  het laatste was natuurlijk veel milieu-onvriendelijker, dat was ik wel met hem eens. Arie Berkhout had ‘m geholpen met het klaarmaken van de motorsteen, maar op één of andere manier was samenwerking daar niet meer mogelijk. Ik ken alleen Arie’s versie van het verhaal.

 Hoe dan ook, Frans Gunnewick belde mij op, dat ik ‘meteen’, zoals Frans dat wel vaker zeggen kon, naar hem toe moest komen, want ‘er stond een windmolenaarsbedrijf op het spel’. Ik dacht dat hij zijn eigen bedrijf bedoelde. Annie, die mij van het station haalde en met een gebruikelijke flinke gang in haar vaders Mercedes - ze genoot van het rijden in die auto - naar Vragender reed, zei er niets over. Het bleek over Wervershoof te gaan, maar natuurlijk kon ik daar niets aan doen. Blijkbaar wel de moeite waard om iemand uit Wieringen helemaal naar Vragender te laten rijden en daar dan 2,5 uur over te praten. Wat ik ervan meekreeg, waren het toch vooral misverstanden.  Het is allemaal wel met een sisser afgelopen. Het is onder leiding van Adrie een tijd lang een prima lopend bedrijf geweest, ook weer dankzij de samenwerking met de Echte Bakkers. Adrie, die zijn opleiding genoot in Woerden, is ook nog even  bij Frans in de leer geweest, toevallig at ik daar ook weer aan tafel toen. Probleem was dat Adrie vegetariër was, wat in die tijd en zeker in Vragender niet werd begrepen. ‘Mutti’ Mina ontplofte zo’n beetje - ze hield zich met moeite in -  toen hij ‘haar’ gehaktballetjes uit de soep haalde. Waarschijnlijk vond Adrie het al heel wat dat hij de soep opat, want een vegetariër eet ook geen soep waar gehakt in heeft gezeten. Het één is niet beter dan het ander, maar het is een andere wereld.

 Voorbij Zwolle

Ondanks de problemen rond de motoraandrijving gingen we (in november) met het jaarlijkse uitje naar Groningen en Drenthe.  Min of meer gekscherend vond de Schiedamse club dat alles voorbij Zwolle hetzelfde was. ‘Voorbij Zwolle waren de ramen dichtgeplakt met krantenpapier.’ Het was ook altijd heel ver weg, verder weg dan andersom.  Aan de andere kant mocht ik graag verwijzen naar de ‘wijzen komen uit het oosten’ als ik het over Frans, Ten Have, Vaags of Beckers had. Beetje jennen moest kunnen, al vond ik het opvallend dat ik het predikaat ‘Groninger boer’ niet kwijtraakte. Niet dat er iets mis is met een Groninger boer, maar ik kwam toch echt uit het Drentse Norg naar Schiedam - ik had nooit in Groningen gewoond, al zou dat later veranderen. Vanuit het westen geredeneerd had je westerlingen en boeren. Zeeuwse boeren, Brabantse boeren en Groningse boeren, die woonden voorbij  Zwolle.

Op bezoek bij Bernhard Dijk aan het Aduarderdiep
Uit

Veel wind, grote afstanden en weinig tijd. Misschien omdat alles voorbij Zwolle hetzelfde was, had de organisatie teveel in één keer willen proppen. Was wel heel interessant, voor mij bekend terrein. Den Andel (de pelmolen van Muda), Aduarderdiep (poldermolen van Dijk),  Roderwolde (één van de mooiste molens die er zijn, vind ik), en Singraven, waar altijd water is. De zelfzwichting werd door de meeste Hollanders afgekeurd, maar zeker in Den Andel maakte het wel indruk. Regelmatige gang, hard jagen (pellen) zonder gevaar dat de boel op de loop gaat. Tiddo Muda vertelde dat hij ook een week eerder, toen het mistig was, toch elke dag nog  voldoende wind had om te kunnen malen. ‘Het waait hier altied’. De molen had werk als pelmolen en voor het malen van tarwe voor een bakkerij. Daarnaast had Tiddo nog wat particuliere verkoop variërend van (veel) bruine bonen tot kippenvoer. Roderwolde stond stil omdat het te hard zou waaien. Vrijwilliger Veldhuis kondigde aan dat er een elektromotor zou komen om er de wentelas mee aan te drijven. Zonde eigenlijk.

Frederik van der Velde, oliemolenaar op De Woldzigt, en zijn dochter.


De westerlingen waren blij dat ze, weer voorbij Zwolle, in de bewoonde wereld kwamen.

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Veel wind of geen wind

Blog 9 - Noordhof en Boekestijn

Moderne oude man